رشد و بروز زودرس بیماری التهاب روده ای:
نوشته شده توسط : سلیمانی مفدم

میانگین سنی در این مطالعه 2/3 سال بود که 62% بیماری کولیت اولسراتیو و 38% بیماری کرون داشتند. نمودار قد در اولین و در بیشتر بازدیدها از مرکز ثبت شده بود که از این نمودار قطعه 2 شکل محاسبه شده بود. قد هنگام بلوغ برای کودک برپایه قد متوسط والدین محاسبه شده بود. این میزان که با یافته قد واقعی کودکان یا درصدی که آنها در طول آن در حال رشد بودند مقایسه شد که 10% از این کودکان با نقصی رشد نمایش داده شده بودند. در کودکان مبتلا به کولیت اولسراتیو زودرس 58% آنها به درصد قد مورد نظر رسیدند یا از آن تجاوز کردند در کودکان مبتلا به بیماری کرون زودرس، 38% آنها به درصد قد مورد نظر رسیدند یا از آن تجاوز کردند همچنین مطالعات بیشتر روی 59% از کل گروه نشان داد که افزایش قد فوق العاده ی بیش از با یک افزایش از خط 2 از 093% تا 137/4 داشتند.

بیماری التهاب روده ای (ibd) عبارتست از: بیماری کرون (CD) و کولیت اولسراتیو (UC) علت اصلی بیماری التهاب روده ای ناشناخته است اما گفته که بواسطه یک پاسخ ایمنی اغراق آمیر در شخص با استعداد ژنتیکی ایجاد خواهد شد که منبع به التهاب روده ها می شود.

در ایالات متحده وقوع بیماری التهاب روده ای در دوران کودکی 5/3 در 100000 نفر تخمین زده شده (هونلی و پیکولی 1994). در حالی که سن بروز بیماری التهاب روده ای در دوران کودکی، سن مدرسه و بلوغ زودرس میباشد، ولی این بیماری در بیشتر کودکان با سن کمتر از آن تشخیص داده شده است. (همین 2005 – مامولا2002، پل اتان 2006 و رومل 2006) با این حال رشد یکی از مهمترین علامات فراگیرنده سلامت و آسایش به شمار می رود.

نقص رشد با بیماری التهاب روده ای دوران کودکی ارتباط دارد. بالاخص با بیماری کرون (گریفیت، گاین، اسمیت، مک میلان و شرمن 1993، موتیل، گرند، دیویس کرافت، فرلیک و اسمیت 1993، پائر گارد و اورن 2005) اما مطالعات اندکی از رشد در بروز زودرس بیماری التهاب روده ای قبل از سن 5 سالگی می پردازد.

روش ها:

مرکز بیماری التهاب روده ای کودکان در سیناکوه به کودکان و بالغین مبتلا به بیماری التهاب روده ای در نیویورک و حومه مراقبتهای مهیا شده ارائه میدهد.

اطلاعات پایه همه بیماران در مرکز، جمع آوری و نگهداری میشود. این مطالعه به شناسایی کودکانی که علایم IBD دارند و قبل از سن 5 سالگی هستند می پردازد برای هر کودک یک جدول اطلاعات گذشته نگر در نظر گرفته شده که به بررسی نوع بیماری (بیماری کرون یا بیماری کولیت اولسراتیو یا کولیک با علت نامشخص)، سن بروز علایم می پردازد و در تشخیصات، قد در آزمایش و در بیشتر بازدیدهای اخیر، قد والدین و معرف  داروهای استروئیدی (دهانی، وریدی رکتالی) را نشان میدهد.

تشخیص بیماری التهاب روده ای برپایه استانداردهای بالینی، اندوسکوپ، سلول شناسی و شواهد رادیوگرافیک میباشد.

قد بیماران بوسیله یک قدسنج دیواری کالیبره شده معمولی یا بوسیله یک قدسنج میزی جهت نوزادان، اندازه گیری شده و قد والدین توسط خودشان گزارش شده بود. این مطالعات که آنالیز شده مستند برای محاسبه درصد قد و خط 2 در تشخیصی و در بیشتر بازدیدها در پروژه قد هنگام بلوغ بر پایه قد متوسط والدین می باشد. این نشانه درصد قد با قد واقعی بچه ها یا قد آنها هنگام بلوغ مقایسه می شود همچنین زمان عقب افتادگی (یعنی زمان بین شروع اولین علایم ناتشخیصی بیماری التهاب روده ای) نیز در طول مدت پیگیری و مطالعه در مرکز محاسبه شده بود. این مطالعه بوسیله سازمانی در مرکز پزشکی سیناکوه دنبال شد.

نتبجه:

از بین 1150 کودک موجود در مرکز بیماریهای های التهاب روده کودکان در پایگاه اطلاعات سیناکوه 100 بیمار (7/8%) قبل از 5سالگی تشخیصی داده شده بودند 7 بیمار به صورت ناقص گزارشی شده بودند که از مطالعه خارج شدند. از بین 93 کودک موجود در مطالعه، 58% پسر و 42% دفتر بودند 62% تشخیص نهایی کولیت اولسراتیو و 38% تشخیص نهایی کرون داده شده بودند (چندین کودک تشخیصی اولیه کولیت مبهم داشتند اما تشخیصی نهایی آنها بعداً معلوم شد).

سن متوسط مورد پیگیری برای گروه 7/4 سال بود (رنج بین 0 تا 4/20 سال)

72% از گروه استروئید دریافت کرده بودند 10% از گروه با نقص رشد مواجه شدند یعنی قدزیر 50% نسبت به سن شان (ویت 2007) که 55% از آنها بیماری کرون و 45% از آنها بیماری کولیت اولسراتیو داشتند (مراجعه به جدول 2) با این معیار 13% نقص رشد در بیشتر پیگیری های اخیر وجود دارد. نقص رشد مشخص شده به عنوان یک حد 2 بزرگتر از دو انحراف استاندارد از حد وسط میباشد (رنگ 1996) 3 کودک (2 کودک مبتلا به بیماری کرون و یک کودک مبتلا به کولیت اولسراتیو) (2/3%) با نقص رشد نشان داده شدند و 8 کودک (4 کودک مبتلا کردن و 4 کو دک مبتلا به کولیت اولسراتیو) (6/8%) نقص رشد در بیشتر پیگیری های اخیر داشتند.

58% از کودکان مبتلا به بیماری کولیت اولسراتیو زودرس به میزان قد مطرح شده برای آنها رسیدند یا از آن تجاوز کردند و 38% از کودکان مبتلا به بیماری کرون به میزان قد مطرح شده برای آنها رسیدند یا از آن تجاوز کردند و 59% از کل گروه در حال از کل گروه  در حال رشد ثابت یا در حال افزایش میزان قد به طور فوق العاده با یک افزایش در خط Z بین رنج 93% تا 137/4 بودند.

مطالعه روی 16 کودک (شامل 9 پسر و 7 دفتر که از این تعداد 10 نفر مبتلا به بیماری کرون و 6 نفر مبتلا به کولیت اولسراتیو بودند) تا زمان بلوغ ادامه یافت. از این گروه 69% افزایش میزان قد به طور فوق العاده در مقایسه با رشد اولیه داشتند. 80% از بیماران مبتلا کولیت اولسراتیو در مقایسه با 63% از بیماران مبتلا به کرون میزان قد بلوغ مورد انتظار رسیدند یا از آن تجاوز کردند.

مذاکره:

:این مطالعه تجویز بزرگ مرکز منتخب در رابطه با رشد در بیماری التهاب روده ای زودرس را نشان می دهد. این مطالعه یافته های مطالعات دیگر را در زمینه معمول بودن کولیت اولسراتیو نسبت به بیماری کرون در میان کودکان جوانتر و تاثیر بیشتر بیماری کرون روی رشد نسبت به بیماری کولیت اولسراتیو را تایید می کند. همچنین اطلاعات نشان می دهد که اقلیت کودکان مبتلا به بیماری التهاب روده ای با شکست رشد مواجه شدند و اکثریت افزایش درصد رشد فوق العاده (بیش از حد) داشتند. مطالعات گذشته نشان می دهد که تاخیر رشد زودرس تاثیر منفی بر روی قد نهایی هنگام بلوغ دارد این مطالعه برای کودکان حاضر با قد 5/1 درصد یا زیر آن با سن متوسط  9/4 سال (رنج بین 6/0 تا 8/7 سال) ادامه یافت 3/1 این کودکان افزایش بیش از حد قد با افزایش متوسط 532/1 از خط 2 و 3/2 کودکان کاهش بیش از حد قد با کاهش 482/0 از خط 2، انحراف استاندارد داشتند.

72/0 از کودکان در این مطالعه بعضی از داروهای استروئیدی را دریافت کرده بودند که با 58%  از 1150 کودک وارد شده به پایگاه د اده ها مقایسه میشود این مطالعه ممکن است نقش مرکز بیماری التهاب بوده ای کودکان در سیناکوه را به عنوان یک مرکز ارجاع منعکس کرده باشد که با فقدان داروهای مایع قابل دسترس برای درمان بیماران جوان مبتلا بیماری التهاب روده ای و شاید پذیرش بهتر مصرف رکتال استروئیدها نسبت به مایع درمانی در افراد جوانتر نسبت به جمعیت بالغ مبتلاء بیماری التهاب روده ای مواجه شده باشد.

در حالیکه مصرف گلوکو.استروئیدها و تاثیر بالقوه آن برروی رشد شناخته شده است (ونگ، مک رای، من گلوکوم و احمد 2006)، مطالعات گذشته، هم تاثیر مختصر آن برروی شد، و هم تاثیر منفی آن برروی رشد را نشان می دهد. در این مطالعه بین 60% از بیمارانی که در طول رشد استروئید دریافت کرده بودند یا افزایش بیش از حد در میزان قد داشتند در مقایسه 57% از بیمارانی که هرگز استروئید یا مدت زمانی که کودکان داروهای استروئیدی دریافت کردند را نشان نمی دهد. فاصله زمانی مشخص شده برای این گروه از بیماران 4 ماه بوده که با مطالعات دیگر مشابه می باشد (مامولا ات آل 2002) این چارچوب زمانی نسبتاً کوتاه والدین کودکان قبل از سن مدرسه را تحت تاثیر خود قرار می دهد که با تغییر در عادات روده ای کودکشان آشنا شده (به عنوان مثال اسهال یا مدفوع خونی) و نگرانی هایشان در رابطه با سهل انگاری کودکان بزرگتر یا نوجوانان شان در رابطه با بیان تغییر در عادات روده ای شان در یک زمان مناسب و به موقع جهت توجهات پزشکی، مطرح نمایند.

در حالیکه بیماری التهاب روده ای مزمن در کودکان خیلی جوان، نادر است (راموئل 2006) و علایم حاضر می تواند با فرایند آلرژی یا عفونت اشتباه گرفته شود همه ای کودک مبتلاء بیماری التهاب روده ای در این مطالعه در طول دو ماه پس از شروع علایم تشخیص داده شدند.

توصیه ها:

مطالعات آینده درباره رشد و شروع زودرس بیماری التهاب روده ای باید در بیماران پیگیری شود تا زمانی که آنها به سن بلوغ برسند تا برآورد نهایی قد انجام شود و تاثیرات حاصل شود این مطالعه از روش پیش بینی قد بزرگسالی گری استفاده می کند (گری 1948) چندین روش محاسبه نشانه های قد وجود دارد که همه آنها (مثل منحنی رشد استاندارد) برمبنای سالم بودن کودکان می باشند و دارای محدودیتهایی هستند (برمسوئیگ 1990، خمیس و راک 1994، ویت 2007) این روشها انجام می شوند اگر چه فراهم می کند یک راهنمایی جهت ارزیابی قد در کودکانی که به قد بلوغ نرسیدند و از قدوالدینشان تاثیر پذیرفتند.

در این مطالعه قد والدین توسط خودشان گزارش شده بود که ممکن است باعث افزایش عدم صحت پیش بینی قد شود. اندازه گیری قد کودکان می تواند نادرست باشد اما در این مطالعه برای حداقل سازی خطاها از روشی قدسنج کالیبره شده استفاده شده است، برای دقت و صحت بیشتر اندازه ها، قد در موسسه ها بوسیله مراقبین سلامت کودکان و برای نوزادان با استفاده از تخته های طولی خمیده و استفاده از روشی دونفره اندازه گیری میشود. در کنار مطالعات طولی، سایر عوامل موثر برروی رشد می تواند در مطالعات آتی بررسی شده باشد (به عنوان مثال شرایط و رسیدگی به بیماری می تواند در مطالعات آتی بررسی شده باشد).

جراحی می تواند تاثیر مثبت روی رشد داشته باشد (رنگر 2006) همچنین می توان از داروهای همچون هورمون رشد، حفاظت از امواج و درمان بیولوژیکی استفاده کرد (والترز، گیلمن و گرییفیتس 2007) تغذیه درمانی می تواند همچنین برروی رشد موثر باشد و بایستی مدنظر قرار گیرد. بالاخره شروع دوره قاعدگی در دختران به دوره مهمی از مطالعه در کودکان مبتلا به شروع زودرس بیماری التهاب روده ای می باشد.

نتیجه: 10% از کودکان در این مطالعه با شکست رشد مواجه شدند برای کودکان با شروع زودرس کولیت اولسراتیو، 58% به درصد قد مطرح شده برای آنها رسیدند یا از آن تجاوز کردند. برای کودکان با شروع زودرس بیماری کرون، 38% به درصد قد مطرح شده برای آنها رسیدند یا از آن تجاوز کردند. 59% از کل گروه رشد قدی ثابت داشتند یا افزایش بیش از حد قد با افزایش از خط 2 بین رنج 093/0 تا 137/4 داشتند.  این مطالعه از 93 کودک از یک مرکز منتخب بزرگ ثابت می کندکه اقلیت کو.دکان مبتلا به بیماری التهاب روده ای با شکست رشد مواجه شدند و اکثریت آنها افزایش بیش از حد قد داشتند.

اعترافات نویسنده:

نویسنده از کیس بنکوو، ام دی، سرپرست متخصصین گوارشی، کتی نال، پی ان سی، هماهنگ کننده و ناظم تحقیقات، مرکز بیماری التهاب روده ای کودکان در سیناکوه، مرکز پزشکی سیناکوه، بیمارستان کودکان کراویسی در نیویورک به خاطر همکاری و مساعدت ایشان تشکر می نماید.




:: موضوعات مرتبط: پرستاری کودکان و نوزادان , ,
:: بازدید از این مطلب : 1632
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: